نحوه نصب و اجرای بتن اکسپوز

نحوه نصب و اجرای بتن اکسپوز

نصب بتن اکسپوز بسته به نوع بتن ممکن است متفاوت باشد. بتن اکسپوز یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که سطح صاف و صیقلی داشته و در سبک های معماری مدرن به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بتن ها انواع مختلفی دارند که با توجه به آن ها شیوه و نحوه نصب نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع و نحوه نصب و اجرای بتن اکسپوز را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع بتن اکسپوز

به طور کلی بتن های اکسپوز به دو نوع دسته بندی می شوند: بتن های از پیش ساخته و بتن های اکسپوز ساخته شده در محل. بتن از پیش ساخته شده، خود در دو نوع مسلح و غیر مسلح ساخته و ارائه می شوند. بتن های پیش ساخته پس از درخواست مشتری و انتظارات سازندگان، در سایز و ابعاد دلخواه طراحی و در کارخانه سنگ ساخته می شوند. سپس به محل پروژه فرستاده شده و با توجه به مسلح یا غیر مسلح بودن آن ها، اجرا می شوند.

بتن های از پیش ساخته

 

بیشتر بخوانید: دستگاه سنگبری یا دستگاه برش سنگ 

بتن اکسپوز ساخته شده در محل پروژه قالب گیری، بتن ریزی و ساخت بتن اکسپوز همگی در محل پروژه انجام می شوند. هنگام ساخت این سنگ ها قالب در محلی که سنگ قرار است نصب شود، قرار گرفته و بتن در قالب ریخته می شود. پس از خشک شدن بتن، قالب برداشته شده و در جای دیگری قرار می گیرد و عمل بتن ریزی و قالب گیری دوباره تکرار می شود. این نوع ساخت و اجرای بتن در پروژه های ساخت و ساز بسیار بزرگ مانند سد سازی یا پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

بتن های اکسپوز ساخته شده در محل

انواع روش های اجرا و نصب بتن اکسپوز

بتن های اکسپوز به روش های متفاوتی ممکن است نصب شوند. بتن ساخته شده در محل حین ساخت، نصب هم می شود. در واقع ساخت و اجرای این نوع بتن به صورت همزمان انجام می شود. این در حالی است که برای بتن های از پیش ساخته شده، با توجه به کاربری و نوع ساختمان، نحوه نصب نیز ممکن است متغیر باشد. به طور کلی نصب و اجرای این نوع سنگ ها به دو روش خشک و تر انجام می شود.

انواع روش های نصب بتن اکسپوز

 

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار های طراحی نما و ساختمان

اجرای خشک بتن اکسپوز

اجرای خشک به این معنا است که در اجرا و نصب سنگ از هیچ نوع دوغاب یا ملات و چسب برای چسباندن بتن روی سطح کار استفاده نمی شود. این روش ها با توجه کاربری ساختمان و نحوه ساخت آن می تواند متغیر و متفاوت باشد. دو روش مهم اجرای خشک بتن اکسپوز شامل اجرای پیچی و اجرای جوش می شود.

اجرای پیچی بتن اکسپوز

این نوع اجرا به عنوان اجرای مکانیکی نیز شناخته می شود. در اجرای بتن اکسپوز به صورت پیچی سنگ درون ریل هایی که روی نما نصب شده اند، قرار گرفته و با پیچ روی این بستر محکم می شوند.

اجرای جوشی بتن اکسپوز

در این روش پس از نصب تیغه ها (یا همان ریل ها) روی سطح ساختمان، تیغه هایی به بتن نصب شده و سپس تیغه های سنگ را به تیغه های روی ساختمان جوش می کنند.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری سنگ های ساختمانی

اجرای تر بتن اکسپوز

در این نوع اجرا، از دوغاب و ملات یا چسب مخصوص بتن اکسپوز مورد استفاده قرار می گیرد. روش های دیگری نیز ممکن است با توجه به نوع بتن مورد استفاده شود. به طور کلی این نوع اجرا به دو شکل دوغابی یا چسبی انجام می شود.

اجرای دوغابی بتن اکسپوز

در اجرای دوغابی سنگ بتن اکسپوز از ملات برای محکم کردن سنگ در محل نصب استفاده شده و سپس از دوغاب برای درزگیری و پوشاندن فواصل بین بتن ها استفاده می شود. یکی از معایب مهمی که این روش دارد این است که اگر توسط افراد متخصص انجام نشود، ممکن است یکدست و یکنواخت نبوده و سطح بتن ها با دوغاب یا ملات تخریب شود.

اجرای چسبی بتن اکسپوز

این روش ساده ترین و سریع ترین روش برای نصب بتن ها روی نما می باشد. در این روش چسب مخصوص بتن روی سطح قرار گرفته و سپس بتن روی آن نصب می شود. از مهم ترین معایب این نوع اجرا ضریب ایمنی پایین آن است. چرا که به مرور زمان ممکن است این چسب ها از سطح کار کنده شده و به همراه بتن سقوط کنند. همچنین چسب ها ممکن است روی بعضی از سطوح مانند سطوح گچی یا غیر هموار عملا کارایی نداشته باشند.

سوالات متداول درباره نحوه نصب بتن اکسپوز

  • نحوه اجرای بتن اکسپوز داخلی چگونه انجام می شود؟
    • با توجه به خواست مشتری بتن اکسپوز ممکن است با یکی از روش های خشک شامل اجرای جوشی و پیچی یا روش های تر شامل اجرای دوغابی و چسبی انجام شود. از آنجایی که مقاومت در دکوراسیون داخلی اهمیت کمتری نسبت به زیبایی و ظرافت کار دارد، اغلب از روش های تر برای اجرای بتن اکسپوز استفاده نمی شود. روش پیچی یکی از مناسب ترین روش ها برای اجرای بتن اکسپوز داخلی است.
  • نحوه اجرای بتن اکسپوز خارجی چگونه است؟
    • در قسمت های خارجی ساختمان مقاومت و استحکام مهم ترین نقش را در اجرای بتن اکسپوز ایفا می کند. چرا که نمای خارجی باید از ساختمان به خوبی در برابر شرایط مختلف مراقبت کرده و به گونه ای نصب شوند که ضریب امنیت بالایی داشته باشند. در اغلب موارد اجرای بتن اکسپوز خارجی با پیچ، جوش یا ملات اجرا می شوند تا در عین زیبایی استحکام خود را نیز روی نما حفظ کنند.
  • چرا در اجرای بتن اکسپوز، تهیه نقشه ضروری است؟
    • بتن های اکسپوز زمانی نهایت زیبایی خود را نشان خواهند داد که کمترین برش را حین نصب داشته باشند. به این منظور از سطح اجرای نما یک نقشه تصویری تهیه شده و نقشه نقطه گذاری می شود تا محل و تعداد دقیق بتن اکسپوز ها و ابعاد آن به طور کامل به دست بیاید.
  • روش های اجرای بتن اکسپوز به صورت تر بهتر است یا خشک؟
    • اجرای بتن اکسپوز به صورت خشک سرعت بیشتری نسبت به روش های تر داشته و کار نهایی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار خواهد بود. ضریب امنیت در این نوع روش ها بسیار بالا بوده و احتمال جدا شدن بتن یا سقوط آن از نما وجود ندارد. در صورت خرابی یا شکستگی در نما، تعمیر و بازسازی آن راحت تر انجام خواهد شد. روش های خشک همچنین وزن سازه را به صورت غیر استاندارد بالا نمی برند. بنا بر این موارد می توان گفت روش های خشک برای اجرای بتن اکسپوز بهتر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *