سنگ سرامیک چیست و انواع کاربرد های آن

سنگ سرامیک

سنگ سرامیک (Ceramic Stone) یکی از انواع مصالح ساختمانی است که برای ساخت پوشش مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیک ریشه یونانی دارد و به معنی «چیزی که از سفال ساخته می شود» می باشد. سرامیک و سنگ هر دو به عنوان مصالح پوششی خوبی برای کف یا دیوارهای ساختمان ها به شمار می روند، با این حال تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اغلب افراد بین انتخاب سنگ و سرامیک به مشکل بر می خورند و نمی دانند که کدام یک انتخاب بهتری است. از همین رو در این مقاله توضیحات بیشتری در مورد سنگ سرامیک ارائه داده و آن را با سنگ مقایسه خواهیم کرد.

سنگ سرامیک چیست

سرامیک نوعی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که از موادی نظیر خاک رس، کاربید، سیلیکون و اکسید آلومینیوم ساخته می شود. مواد اولیه ساخت سرامیک با ترکیب در آب به صورت خمیری شکل درآمده و در قالب های ساخت سرامیک ریخته می شوند. پس از خشک شدن سرامیک ها، آن ها را در کوره قرار می دهند تا تخلخل مواد گرفته شده و تراکم آن بالا رود. در نهایت روی سرامیک ها را یک روکش لعابی پوشانده تا آن را نسبت به شرایط مختلف محیطی مانند رطوبت، حرارت، ضربه، سایش و خط و خش مقاوم کنند.

بیشتر بخوانید: سنگ اسلب

کاربرد سنگ سرامیک

سرامیک در صنایع مختلف کاربرد های گسترده ای دارد. در ساختمان سازی، خودروسازی، ریخته گری، تراشکاری، صنایع الکتریکی و صنایع شیمیایی استفاده از سرامیک رواج بسیاری دارد. سرامیک به عنوان پوشش در ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. از مهم ترین کاربرد های سنگ سرامیک در ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد سنگ سرامیک

  • کف سرویس بهداشتی
  • ساخت کف آشپزخانه
  • استفاده در ساخت دیوار و کف حمام و توالت
  • به عنوان پوشش در تمامی بخش های ساختمان که با رطوبت در تماس هستند.
  • پوشش های داخلی دیوار ها به عنوان عایق
  • استفاده از سرامیک های اسلب برای پوشش دادن اتاق های بزرگ ساختمان
  • استفاده در ساخت نمای داخلی ساختمان
  • استفاده در ساخت نمای خارجی ساختمان

بیشتر بخوانید: سنگ گرانیت

مزایا و معایب سرامیک

استفاده از سرامیک در ساختمان سازی مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت. بزرگترین مزیت این مصالح قیمت مناسب آن ها می باشد. از مهم ترین موضوعاتی که ذهن اغلب خریداران سنگ و سرامیک را درگیر می کند، این است که هزینه نهایی خرید و اجرای سنگ ها مخصوصا در مقیاس های بزرگ چقدر می شود. سنگ سرامیک در ابعاد اسلب و حتی بزرگ تری نیز وجود دارند و قیمت به صرفه تری از سنگ هایی با همان ابعاد خواهند داشت. از طرفی نصب این مصالح سرعت بیشتر و زحمت کمتری خواهد داشت. از همین رو تا حد زیادی در زمان و هزینه های خریداران صرفه جویی می شود.

این مصالح استحکام بالایی دارند و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت زیادی از خود نشان داده و در برابر شرایط اسیدی و بازی نیز دچار خوردگی نمی شوند. از دیگر مزایای سنگ سرامیک نسبت به سنگ، قابلیت چاپ روی سطح آن ها می باشد. این موضوع دست خریداران در خرید طرح مورد نظر سرامیک بازتر خواهد گذاشت. همچنین برای شرکت ها و سازمان های مختلف امکان چاپ لوگو روی سرامیک وجود خواهد داشت.

مزایا و معایب سنگ سرامیک

سرامیک در کنار تمامی مزایایی که دارد، برخی معایب را نیز دارد که خریداران در خرید سرامیک دچار شک می کند. مهم ترین عیب این مصالح عدم جذب حرارت می باشد. این موضوع باعث می شود، سرامیک همیشه سرد باشد و استفاده از آن به عنوان کفپوش باعث ایجاد احساس سردی در پا می شود که خوشایند نیست.

از دیگر معایب سرامیک می توان لغزندگی سطح آن را نام برد که در صورت صیقل زیاد لعاب ممکن است باعث سر خوردن افراد، خصوصا حین استفاده از کفش شود. علاوه بر آن استفاده از سطح صیقلی و پولیش داده شده در برخی فضاها باعث بازتاب بیش از حد نور و خیره شدن چشم افراد می شود.

بیشتر بخوانید: سنگ مرمر

تفاوت سرامیک با سنگ

سرامیک و سنگ هر دو انتخاب های مناسبی برای پوشش هستند؛ چرا که هر دو جذب آب کمی دارند و مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی نشان می دهند. به دلیل لعابی بودن سطح سرامیکف این مصالح از سنگ لک پذیری کمتری دارند و راحت تر تمیز می شوند. همچنین طرح دلخواه روی سطح لعاب قابل چاپ است و می توان از سرامیک هایی با طرح چوب یا سنگ استفاده کرد.

تفاوت سرامیک با سنگ

سنگ استحکام و طول عمر بیشتری در دراز مدت نسبت به سرامیک دارد و از همین رو گزینه مطمئن تری برای ساخت انواع پوشش می باشد. سرامیک و سنگ می توانند به روش های مشابه در ساختمان نصب شوند ولی امروزه نصب سرامیک با استفاده از چسب ها و ریل های مخصوص انجام می شود که بار مرده روی ساختمان را نیز کاهش می دهد. سنگ سرامیک دیوار پس از نصب به عنوان پوشش دیوار می تواند سالیان سال بدون تغییر ظاهر و کاهش استحکام باقی بماند. با این وجود استفاده از سنگ به عنوان پوشش دیوار استحکام بالاتری ایجاد خواهد کرد و مدت زمان بیشتری نیز دوام خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: قیمت سنگ دهبید

قیمت سنگ و سرامیک

قیمت سنگ و سرامیک به علت تفاوت در ساختار، اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. سنگ می تواند با توجه به نوع سنگ، ابعاد و ضخامت سنگ، طرح، رنگ و کاربرد قیمت های متفاوتی داشته باشند و این قیمت همواره بیشتر از سرامیک می باشد. علاقه برخی افراد به شکل و طرح سنگ باعث شده تولید کنندگان به ساخت سرامیک مدل سنگ بپردازند که طرح طبیعی سنگ در آن به کار رفته در حالی که قیمتی به مراتب ارزان تر از سنگ طبیعی دارد.

سوالات متداول درباره سنگ سرامیک

  • برای نما سنگ بهتر است یا سرامیک؟
    • سنگ به دلیل چسبندگی خوب و مقاومت بیشتر دوام طولانی تری دارد و برای استفاده از نما گزینه بهتری می باشد. سرامیک ممکن است در صورت استفاده در نما در دراز مدت دچار شکستگی شود.
  • پودر سرامیک چیست؟
    • پودر سرامیک به پودری گفته می شود که از آن برای تهیه خمیر سرامیک و ساخت سرامیک استفاده می شود و شامل موادی چون رس، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و کاربید تنگستن می باشد.
  • تمیز کردن سرامیک چگونه است؟
    • تمیز کردن سرامیک به راحتی و آب هم امکان پذیر است. استفاده از مواد شوینده روی سرامیک مشکلی ندارد ولی ممکن است در برخی سنگ های سرامیک های طرح دار، گرد و غبار در لابه لای طرح ها قرار گرفته و تمیز کردن آن ها مشکل ساز شود.

2 دیدگاه برای “سنگ سرامیک چیست و انواع کاربرد های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *